Filmy czarno-białe

Film czarno-biały negatywowy do aparatu fotograficznego polecam

Fotograficzne filmy czarno-białe do aparatu analogowego

Film czarno-biały negatywowy to podstawowy światłoczuły nośnik do analogowych aparatów fotograficznych, nazywany również kliszą, błoną lub negatywem. Film, czy też klisza do aparatu często jest utożsamiana z matrycą aparatu cyfrowego. Duża rzesza fotoamatorów w obecnych czasach miał najpierw do czynienia właśnie z aparatem cyfrowym (choć zanim powstały cyfrówki królowały filmy) i trudno im zrozumieć ograniczenia związane z fotografią analogową. Pierwszym ograniczeniem jest możliwa ilość wykonania fotografii na filmie fotograficznym. W aparatach na błony cięte możemy wykonać tylko jedną fotografię, a w aparatach na film 35mm do 36 fotografii, czyli sporo mniej niż w aparatach cyfrowych, których ograniczeniem jest pojemność karty pamięci. W odróżnieniu do matrycy, za powstawanie obrazu jest odpowiedzialna światłoczuła warstwa żelatynowa zawierająca drobne kryształki halogenku srebra. W warstwie żelatynowej zachodzą wszystkie reakcje i procesy fotochemiczne. W tej właśnie warstwie dzieje się cała magia, która przyciąga fotoamatorów i profesjonalistów tradycyjnej fotografii analogowej. Przeważają w ogromnej większości opinie, w których padają stwierdzenia, iż filmy czarno-białe i ich walory w postaci obrazu końcowego są nie do podrobienia w fotografii cyfrowej.

 

Jest 152 produktów.

Pokazano 1-24 z 152 pozycji

Aktywne filtry

Cena 785,00 zł
Cena 44,50 zł
Cena 43,30 zł
Cena 33,50 zł
Cena 29,10 zł
Cena 31,60 zł
Cena 29,50 zł
Cena 28,90 zł
Cena 349,90 zł

Jaki wybrać film do aparatu, czyli podział czarno-białych filmów fotograficznych

Aby dobrać odpowiedni film, często początkujący mają sporo dylematów i rozterek, które postaramy się rozwiązać.

  • Jaki rozmiar klisz obsługuje nasz aparat?
  • Jaki film do uwieczniania zdjęć na fotografii papierowej?
  • Jaki film do rzutnika, aby wyświetlić zdjęcia na ekranie ?
  • Jakie ISO w pochmurny dzień? 

Rozmiar filmu fotograficznego

  • Czarno-biały film 35 mm, film małoobrazkowy, film typu 135,  film 24x36, film do aparatu Zenit, te określenia dotyczą tego samego rozmiaru filmu. Jeżeli wiecie, że któreś z powyższych określeń pasuje do waszego aparatu, to w naszym sklepie znajdziecie właśnie te filmy fotograficzne w kategorii "Film Negatyw CZ-B typu 135".
  • Czarno-biały filmy średnioformatowy, typu 120, 6x6, 6x9, film do aparatu Start, to określenia filmów znajdujących się w kategorii "Film Negatyw CZ-B typu 120".

Do czego wykorzystamy czarno-białe filmy fotograficzne?

  • Do tworzenia czarno-białych fotografii papierowych i skanowania posłużą negatywy, czyli filmy negatywowe, które po naświetleniu i wywołaniu dają nam obraz w negatywie. Ten rodzaj filmów odwracamy do pozytywu tworząc odbitkę papierową lub skanujemy i odwracamy do pozytywu w programie do edycji zdjęć.
  • Do prezentacji bezpośrednio z filmu posłużą filmy czarno-białe pozytywowe. Obraz z filmu pozytywowego jest po wywołaniu od razu pozytywem. Czarno-białe klisze pozytywowe nazwane są slajdami lub diapozytywami monochromatycznymi są idealnym medium do prezentacji naszych prac na ekranach za pomocą rzutników.

Światłoczułość filmów, czyli jak dobrać ISO filmu czarno-białego do warunków oświetleniowych?

Kolejną cechą jaką posiada klisza do aparatu jest jej czułość na światło czyli wartość wyrażana w ISO. Najprościej, im wyższe ISO tym czułość filmów wzrasta. Aby poradzić sobie w trudnych warunkach oświetleniowych musimy zaopatrzyć się w film o wyższej czułości. Czyli odpowiadając na pytanie jaką kliszę do aparatu wybrać w pochmurny dzień, złotym środkiem będzie film czarno-biały o ISO 400. Oczywiście klisze czarno-białe z ISO 400 można używać w warunkach z dobrym oświetleniem, korygując odpowiednio ekspozycję. Aby można było używać filmy z niższym ISO w trudnych warunkach oświetleniowych, aby fotografia nie była poruszona trzeba skorzystać ze statywu, ale dotyczy to raczej statycznej sceny. Do zatrzymania w kadrze dynamicznej scenerii należy używać filmów o wysokiej czułości nawet o ISO 3200. Należy również wiedzieć, że filmy fotograficzne cechuje również ziarnistość. Ziarnistość filmów fotograficznych jest powiązana z ich czułością, im wyższe ISO, tym ziarnistość wzrasta. Producenci starają się modyfikować emulsje filmów, aby ziarno było jak najmniejsze i przy równych ISO ziarno w różnych filmach, może mieć inną wielkość. Filmy profesjonalne cechują się raczej niską ziarnistością, natomiast każdy musi poszukać własnej ziarnistości, która będzie mu odpowiadała, to jak z solą w daniu, każdy lubi inną słoność.

Negatyw czyli obraz po naświetleniu filmu negatywowego

W fotografii czarno-białej negatyw to obraz powstały na kliszy, bądź wcześniej na płytach szklanych, które były powleczone materiałem światłoczułym. Obraz negatywowy charakteryzuje się odwrotnością skali zaciemnienia w porównaniu do fotografowanego kadru, czyli w rzeczywistości jasne miejsca będą ciemnymi na kliszy i odwrotnie ciemne staną się jasne. Taki stan ma miejsce, dlatego, że światłoczuła emulsja wyeksponowana na większe światło czyli jasne miejsca z kadru ciemnieje, a nie rozjaśnia się. Naświetlanie filmu do negatywu odbywa się bardzo szybko i zależy od czułości negatywu i ilości światła w obszarze fotografowanym.