Jest 150 produktów.
Jaki wybrać film do aparatu, czyli podział czarno-białych filmów fotograficznych
Aby dobrać odpowiedni film, często początkujący mają sporo dylematów i rozterek, które postaramy się rozwiązać.
- Jaki rozmiar klisz obsługuje nasz aparat?
- Jaki film do uwieczniania zdjęć na fotografii papierowej?
- Jaki film do rzutnika, aby wyświetlić zdjęcia na ekranie ?
- Jakie ISO w pochmurny dzień?
Rozmiar filmu fotograficznego
- Czarno-biały film 35 mm, film małoobrazkowy, film typu 135, film 24x36, film do aparatu Zenit, te określenia dotyczą tego samego rozmiaru filmu. Jeżeli wiecie, że któreś z powyższych określeń pasuje do waszego aparatu, to w naszym sklepie znajdziecie właśnie te filmy fotograficzne w kategorii "Film Negatyw CZ-B typu 135".
- Czarno-biały filmy średnioformatowy, typu 120, 6x6, 6x9, film do aparatu Start, to określenia filmów znajdujących się w kategorii "Film Negatyw CZ-B typu 120".
Do czego wykorzystamy czarno-białe filmy fotograficzne?
- Do tworzenia czarno-białych fotografii papierowych i skanowania posłużą negatywy, czyli filmy negatywowe, które po naświetleniu i wywołaniu dają nam obraz w negatywie. Ten rodzaj filmów odwracamy do pozytywu tworząc odbitkę papierową lub skanujemy i odwracamy do pozytywu w programie do edycji zdjęć.
- Do prezentacji bezpośrednio z filmu posłużą filmy czarno-białe pozytywowe. Obraz z filmu pozytywowego jest po wywołaniu od razu pozytywem. Czarno-białe klisze pozytywowe nazwane są slajdami lub diapozytywami monochromatycznymi są idealnym medium do prezentacji naszych prac na ekranach za pomocą rzutników.
Światłoczułość filmów, czyli jak dobrać ISO filmu czarno-białego do warunków oświetleniowych?
Kolejną cechą jaką posiada klisza do aparatu jest jej czułość na światło czyli wartość wyrażana w ISO. Najprościej, im wyższe ISO tym czułość filmów wzrasta. Aby poradzić sobie w trudnych warunkach oświetleniowych musimy zaopatrzyć się w film o wyższej czułości. Czyli odpowiadając na pytanie jaką kliszę do aparatu wybrać w pochmurny dzień, złotym środkiem będzie film czarno-biały o ISO 400. Oczywiście klisze czarno-białe z ISO 400 można używać w warunkach z dobrym oświetleniem, korygując odpowiednio ekspozycję. Aby można było używać filmy z niższym ISO w trudnych warunkach oświetleniowych, aby fotografia nie była poruszona trzeba skorzystać ze statywu, ale dotyczy to raczej statycznej sceny. Do zatrzymania w kadrze dynamicznej scenerii należy używać filmów o wysokiej czułości nawet o ISO 3200. Należy również wiedzieć, że filmy fotograficzne cechuje również ziarnistość. Ziarnistość filmów fotograficznych jest powiązana z ich czułością, im wyższe ISO, tym ziarnistość wzrasta. Producenci starają się modyfikować emulsje filmów, aby ziarno było jak najmniejsze i przy równych ISO ziarno w różnych filmach, może mieć inną wielkość. Filmy profesjonalne cechują się raczej niską ziarnistością, natomiast każdy musi poszukać własnej ziarnistości, która będzie mu odpowiadała, to jak z solą w daniu, każdy lubi inną słoność.
Negatyw czyli obraz po naświetleniu filmu negatywowego
W fotografii czarno-białej negatyw to obraz powstały na kliszy, bądź wcześniej na płytach szklanych, które były powleczone materiałem światłoczułym. Obraz negatywowy charakteryzuje się odwrotnością skali zaciemnienia w porównaniu do fotografowanego kadru, czyli w rzeczywistości jasne miejsca będą ciemnymi na kliszy i odwrotnie ciemne staną się jasne. Taki stan ma miejsce, dlatego, że światłoczuła emulsja wyeksponowana na większe światło czyli jasne miejsca z kadru ciemnieje, a nie rozjaśnia się. Naświetlanie filmu do negatywu odbywa się bardzo szybko i zależy od czułości negatywu i ilości światła w obszarze fotografowanym.